Integritetspolicy

MIAB hanterar dina personuppgifter med största respekt och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla våra tjänster och produkter, varvid innehållet i detta meddelande kan komma att ändras. 

Vi lagrar personuppgifter om våra kunder och partners för att hantera kund- eller andra avtalsförhållanden. Vi behandlar uppgifterna i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679; ”GDPR”) och den kompletterande nationella lagstiftningen. Vi använder uppgifterna för följande syften:
  • Hantera kund- eller partnerrelationer.
  • Uppfylla rättigheter och skyldigheter enligt kund- eller partneravtal.
  • Hantering av klagomål.
  • Inkasso.
  • Reskontra.
  • Inköpsreskontra
  • Deltagande i evenemang.

Den rättsliga grunden för att lagra personuppgifter är avtalsförhållandet, det vill säga den registeransvariges legitima intresse.

  • Namn.
  • Adress.
  • Personnummer.
  • E-post.
  • Telefonnummer.
  • Kontonummer.

Uppgifterna inhämtas huvudsakligen vid upprättande av kund- eller andra samarbetsavtal. Information om potentiella kundrepresentanter hämtas från offentliga källor, såsom webbplatser.

Data lämnas i allmänhet inte ut till tredje part. I sällsynta situationer kan information som är nödvändig för fakturering lämnas ut till en inkassobyrå för indrivning av obetalda fakturor. Data lämnas inte ut utanför EU eller EES.

Kontaktuppgifter till kundrepresentanter bevaras under hela kundrelationen. Kunden meddelar eventuella ändringar i kontaktpersonens uppgifter, varvid informationen uppdateras och den gamla informationen raderas.

Användningen av personregister är instruerad inom den personuppgiftsansvariges organisation och tillgången till personregister är begränsad så att endast de registrerade anställda som har rätt att göra det i kraft av sitt arbete kan ta del av och använda den information som finns i såväl manuellt lagrade som elektroniskt lagrade personregister. Tillgång till varje elektroniskt system kräver att varje användare anger ett definierat användarnamn och rätt lösenord. En lista med mer detaljerad information om olika system tillhandahålls på begäran.

Den registrerade har rätt att, efter att ha lämnat nödvändiga uppgifter för informationsinhämtning, få veta vilka uppgifter om dem som har lagrats i detta register eller veta att inga uppgifter om dem finns lagrade i registret. Den registrerade har rätt att begära att den personuppgiftsansvarige korrigerar felaktiga och felaktiga personuppgifter som rör den registrerade utan onödigt dröjsmål. Den personuppgiftsansvarige ska på eget initiativ eller på begäran av den registrerade korrigera, radera eller komplettera personuppgifter som finns i personuppgiftssystemet om de är felaktiga, onödiga, ofullständiga eller inaktuella i syfte att behandla och samla in uppgifter. En registrerad som vill granska, korrigera eller radera sina uppgifter enligt beskrivningen i föregående stycke måste lämna in en begäran till den kontaktperson som nämns ovan. Innan uppgifterna kan raderas eller ändras måste MIAB på ett tillförlitligt sätt kunna verifiera den registrerades identitet. I vissa situationer kan detta göras genom att kontakta de kontaktuppgifter som nämns i ansökan.

Om den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter är det samtycke som lämnats av den registrerade, har den registrerade också rätt att återkalla sitt samtycke. En begäran om att återkalla samtycke eller att invända mot behandling ska lämnas till den registeransvarige.

Behandlingen av personuppgifter omfattar inte automatiserat beslutsfattande eller profilering.

Om begäranden från den registrerade är uppenbart ogrundade eller överdrivna, särskilt om de görs upprepade gånger, kan den registeransvarige antingen:

  • Ta ut en rimlig avgift med hänsyn till de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla informationen eller kommunikationen eller vidta den begärda åtgärden eller vägra att agera på begäran.

Om du anser att vår behandling av personuppgifter strider mot Dataskyddsförordningen ber vi dig att i första hand vända dig till oss genom tidigare nämna kommunikationskanaler. Du har självklart även rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten i det land du är bosatt eller i det land där du misstänker att ett eventuellt dataintrång har inträffat och framföra klagomål.

Kontaktuppgifterna till den svenska tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). är följande:

Webbplats: https://www.imy.se/

Telefon: 08-657 61 00

E-post: imy@imy.se

Postadress: Box 8114, 104 20 Stockholm